14 ganduri toxice la care sa renunti daca vrei sa fii mai fericita

898
ganduri toxice la care sa renunti

Ganduri toxice la care sa renunti? Sunt acele idei ce se repeta, care nu te lasa sa faci liniste in cap, dar si in suflet, si iti pot afecta viata daca nu inveti sa le lasi sa treaca.

Gandurile toxice la care sa renunti sunt, conform psihologilor, mecanisme si automatisme care ne pot distruge sanatatea mintala si emotionala. Daca nu inveti sa le reperezi, sa le recunosti, sa le schimbi sensul, sa le lasi sa treaca, aceste idei repetitive, adesea cu incarcatura negativista, iti pot afecta viata.

Daca vrei o viata mai fericita, trebuie sa inveti aceste tehnici de a elimina gandurile toxice! Editorii HuffPost te aduc mai aproape de rezolutiile tale pentru 2019. Ti-ai propus sa fii mai sanatoasa? Sigur, asta presupune ca mananci sanatos si sa faci sport, dar pentru sanatatea ta mintala si linistea sufleteasca, ce exercitii faci? Cum renunti la gandurile toxice, care, desi cunoscute si confortabile, iti pot afecta relatiile si deciziile?

Stiai ca avem astfel de ganduri cu miile pe zi? Stiai ca unele dintre aceste ganduri sunt atat de negativiste incat ne afecteaza grav starea de bine, atat mintala, cat si fizica? De fapt, multi cercetatori fac legatura intre tipul negativist de a gandi si bolile fizice, precum afectiunile cardiovasculare.

S-ar putea sa fie mai important „sportul” sufletesc si mintal, practicat zi de zi, ca un mecanism de igiena emotionala, daca vrei sa schimbi felul in care treci prin viata. Invata sa gandesti mai pozitiv si vei vedea ce minuni se vor intampla in mintea si sanatatea ta. Descopera 14 ganduri toxice la care sa renunti, pentru a fi fericita, implinita, conform specialistilor:

14 ganduri toxice la care sa renunti pentru o viata „Asa DA”

  1. Fa sa dispara „Voi face asta mai tarziu”!

Daca stai sa vezi ultimul serial favorit pe Netflix si inca un episod si tot asa, poate fi optiunea ideala de umplut timpul liber. Dar daca amani ceva ce vrei sau ai nevoie sa faci, acest obicei aduce stres. A te motiva si a-ti seta un program structurat in rutina ta te poate ajuta sa scapi de depresie, spun psihoterapeutii.

Eventual, fa-ti o lista! Acest gen de abordare este eficient daca stabilesti scopuri usor de atins, daca le treci in agenda si te tii de ele.

  1. Renunta la gandurile toxice ca sa fii fericita, renunta la modul catastrofic de a pune problema!

Adesea, noi, oamenii, credem ca un lucru rau va duce la un altul si tot asa. Nu iti dai seama ca acestea sunt ganduri toxice la care sa renunti, ba chiar ti se pare logic sa ti se intample un ghinion dupa altul, nu?

Psihologii avertizeaza, insa, ca atunci cand credem ca lucrurile sunt mai rau decat par sau cand presupunem ca un lucru rau va atrage altele de acelasi fel, ne cauzam un tumult emotional ingrozitor. Astfel de procese cognitive o pot lua serios razna si astfel apar anxietatea, presiunea, critica, gandul acela care se termina intotdeauna cu „Imi voi rata viata”.

Cum renunti la gandurile toxice de acest gen? Cum stii care sunt acele ganduri toxice la care sa renunti? Gaseste si finaluri fericite! De exemplu, spune-ti ca vei face tot ce poti ca sa fie bine data viitoare.

  1. Scapa de acel gand autosabotor care spune ca esti defecta, gresita, inadecvata!

Multi invatam de mici ca suntem gresiti si inadecvati. Iar asta contribuie la senzatia de „rusine ca existam”. Dar acest gen de gandire ne va afecta serios relatiile personale! Cand vocea ta critica interioara, cand sabotorul tau interior spune ca esti defecta, incearca una dintre cele mai eficiente tehnici de a elimina gandurile toxice.

Adu-ti aminte ca esti tu, un om cu multe calitati. Adu-ti aminte ca esti om, deci vei gresi si ai voie sa gresesti. Da-ti voie sa gresesti si fii sigura ca vei invata din greseli si te vei ridica de jos. Da-ti voie sa iti vezi succesul. Respira si usor-usor, schimba patternul de gandire. Mergi mai departe! Risca, cere ce iti doresti, caci doar asa vei primi.

  1. Cel mai important dintre aceste ganduri toxice la care sa renunti: „A avea grija de tine e egoism!”

Dimpotriva! Intai iti pui tie masca de oxigen si abia apoi ii ajuti pe ceilalti! Nu te mai simti vinovata ca te iubesti, ca ai grija de tine. Este nevoia ta primara si responsabilitatea ta de baza in viata: sa ai grija de tine. Nevoile tale sunt inaintea celorlalti si atat. Nu iti mai irosi energia pe altii, chiar daca sunt oameni dragi tie.

A avea grija de tine este o investitie din care vei culege multe beneficii. Si, crede-ne, si ceilalti vor primi, la randul lor, ce au nevoie, daca tu esti un ulcior plin.

  1. Ramai concentrata pe tine si nu pe vietile altora, care iti par mai bune

Prea des uitam sa fim recunoscatori pentru ce avem si prea des ne gandim ca altii traiesc vieti mai bune. Acestea sunt ganduri toxice la care sa renunti pentru a fi fericita, caci nimic nu este mai departe de adevar!

Toti avem istoria, dramele si durerile noastre! Ceea ce vezi la altii este o masca, un varf de aisberg, caci interiorul lor doar ei il stiu. Inceteaza sa crezi ca fericirea altora sta in noua masina, casa cu piscina, copiii, locul de munca sau partenerii atragatori! Nu stii ce se intampla in spatele usilor inchise! Invata sa iti concentrezi energia pe tine, nu in exterior!

  1. Si tu gandesti „Voi fi fericita cand…” amanand fericirea?

Renunta la gandurile toxice sa fii fericita cu adevarat! Traieste aici si acum si nu te mai gandi la fericire ca la ceva ce vei atinge in viitor, cand vei slabi, vei avea un job mai bun, vei gasi iubirea etc. Psihologii sustin ca acest gen de gandire este periculos, caci amani fericirea si o asociezi cu schimbarile.

Fa mici schimbari care sa duca la modificarea cea mare din final si bucura-te de parcurs! Traieste, iubeste-te, cu kilograme in plus sau fara iubit! Important este sa faci primul pas.

  1. Cum renunti la gandurile toxice? Te accepti pe tine si ce simti!

Invatam de mici ca nu ar trebui sa simtim una si alta. Anxietatea, tristetea, furia si emotiile negative sunt indezirabile si oamenii nu stiu cum sa stea cu ele. Dar a te judeca dupa ce simti este ca si cum te-ai judeca dupa temperatura corporala. Nu iti sta totul sub control! Emotiile nu se aleg! Ele se simt si se lasa sa existe.

  1. Invata tehnici de a elimina gandurile toxice! Scapa de „Asta mi se intampla numai mie!”

Unul dintre cele mai des intalnite ganduri toxice la care sa renunti si tu este acesta. Catastrofismul duce la gandire negativista pe viata, daca nu esti atenta. Te pozitionezi ca victima, decizi ca viata este in afara controlului tau, ci „ti se intampla”, si inveti sa ii ataci pe cei din jur, care ti-ar putea fi oricand dusmani.

Cand te surprinzi gandind asta, intrerupe gandul si reformuleaza: „Of, se pare ca voi intarzia putin azi, dar nu e mai lucru, daca judec ziua per total”. Incet, negativismul se va transforma in pozitivism.

  1. „Mi-ar placea sa arat ca El/Ea”. Un gand ce ne indeparteaza de esenta noastra

Iata inca unul dintre acele ganduri toxice la care sa renunti! Este nesanatos si te va costa fericirea de a fi tu in viata ta, in corpul tau. Sigur, mananca sanatos, fa miscare, dar nu iti mai dori sa arati diferit si asta sa te impiedice sa traiesti cea mai buna versiune a ta. Traieste acum si aici, oricum arati!

Fii mai buna cu aspectul tau fizic! Vorbeste-ti ca si cum ai alina o prietena, arata-ti compasiune si iubire! Invata sa iti dai seama cand mintea ta „arunca cu ganduri dureroase” in tine. Accepta ca aceste ganduri iti trec prin cap, dar alege sa fii tu.

  1. Ajunge cu regretele! Prezentul e acum! Scapa de „Ar fi trebuit sa…”

Psihologii spun ca aceste cuvinte trebuie sa ne dispara din monologul intern. Regretele acestea produc multa toxicitate. Tot ce urmeaza dupa „ar fi trebuit sa” ori „ce bine ar fi fost sa” aduce dezamagire, oportunitati ratate, comparatii nesanatoase intre ideal si realitate si privire constanta in trecut. Tu singura iti arunci stima de sine pe fereastra daca crezi asta.

  1. Gandurile toxice care te impiedica sa fii fericita sunt vocea ta critica interioara

„Sunt o proasta”. De cate ori ti-a venit asta in minte? Astfel de „epitete” iti distrug increderea, iubirea si stima de sine. In timp vei deveni cel mai aprig critic al tau, vei inceta sa actionezi, vei cauta scuze, te vei retrage cand oamenii iti vorbesc cum iti vorbesti tu insuti, vei inceta sa iti exprimi emotiile, vei incepe sa traiesti ca si cum esti insuficienta.

Acestea sunt gandurile toxice care te impiedica sa fii fericita si ar trebui sa iti fii tu mai intai ajutor si fan. Fa o lista cu trei calitati pe care le admiri la tine si trei lucruri pe care le faci exceptional. Oricand apar gandurile negre, alege, in locul lor, ceva din lista.

  1. „Voi incerca sa…” devine „Voi face tot posibilul sa…”

Deja te pozitionezi ca victima e ca si cum vei rata oricum. Iti asezi o plasa de siguranta si nu iti iei angajamentul fata de tine si fata de ceilalti. In loc de „voi incerca” spune „voi face”, „voi face tot ce pot”, „pot sa fac asta”.

  1. Renunta la perfectionism! Fa lucrurile asumat, chiar daca imperfect

Pe lista cu ganduri toxice la care sa renunti trece si acest perfectionism absurd. Da-ti voie sa gresesti, sa inveti, sa experimentezi, sa depui efort cat poti, sa devii mai buna ca ieri.

  1. „Nu stiu cum” trebuie sa dispara din vocabularul tau!

Secretul pentru a da startul unei sarcini ce pare imposibila este te concentrezi pe ce stii sa faci, in acel moment, pas cu pas, in timp ce mai inveti. Daca incerci sa inveti toti pasii deodata, te vei bloca si astfel te vei sabota.

In loc sa gandesti ca nu stii sa faci ceva, incepe ce poti face si spune-ti mereu: imi voi da seama care este urmatorul pas si il voi face!” Asa inveti sa evoluezi, sa construiesti, fara sa te grabesti, fara sa pui presiune pe tine.

Foto: Guliver

Citeste si articolul cu citate inspirationale despre viata, de ajutor in orice moment al zilei!

Comentarii